A közhivatalokat is érinti a Digitális Állampolgárság Program

Jelentős digitalizációs fejlesztéseket tart szükségesnek a közszolgáltatásokban Guller Zoltán, a DMÜ vezérigazgatója, aki az ITB-nek nyilatkozott: "...meg kell oldani, hogy a meglévő ágazati szakrendszerek képesek legyenek kezelni a digitális állampolgárt... ...Nem akarjuk a meglévő szakrendszereket újraírni, de olyan új kapcsolatokat fogunk kialakítani, amelyek biztosítják a felhasználói élményt. A leggyakoribb élethelyzetekre tesszük a hangsúlyt, mint a lakcímváltozás, az autó adás-vétel, a születés és így tovább."
A teljes cikket az itbusiness.hu oldalon olvashatja. Idézetek az interjúból:
Főszerepben az elektronikus ügyintézés
"...a DMÜ legfontosabb feladata, hogy felhasználóbarát alapokra helyezze a közigazgatást, és megteremtse az egyszerű, kényelmes és hatékony ügyintézés feltételeit az állampolgárok számára. Ehhez a következő években el kell végezni az állam által a polgároknak nyújtott szolgáltatások optimalizálását és digitalizációját, a felhasználói élmény és a folyamatok egyszerűsítésének maximális szem előtt tartásával. Az eredmény egy egységes és kiváló felhasználói élményt nyújtó közigazgatási rendszer lesz, amely radikálisan egyszerűsíti az állampolgárok és a kormányzat különböző szervei közötti a kommunikációt. A DMÜ alapvető feladat ebben az, hogy kialakítsa mindazon informatikai fejlesztési-, adatmenedzsment- és kiberbiztonsági alapelveket, módszertanokat és standardokat, amelyek biztosítják, hogy a jövőbeli közigazgatási fejlesztések megfeleljenek a fenti elvárásoknak."
Olvasta már? - Hogy lett az iktató programból e-ügyintézési rendszer?
Kezdetben volt az iktatás, aminek az elektronizálása hatalmas változást idézett elő az ügymenetekben. Valójában azóta sem értékeljük tiszta fejjel a fejlesztéseket, olyan szédítő sebességgel követik egymást. Az ugyiratkezeles.hu cikke mégis erre tesz kísérletet kiváló jogszabályi gyűjtéssel, kronologikus felfejtéssel. Érdemes elolvasni, hogyan lett az iktató programból az e-közigazgatást maximálisan kiszolgáló e-ügyintézési rendszer.
Kényelmi szolgáltatások a Digitális Állampolgárság Programban
"Ha egy állampolgár már tart kapcsolatot digitális csatornákon keresztül az állammal, akkor az ő számára automatikusan létrehozunk több elektronikus szolgáltatást. Lesz például elektronikus tárcája, amelyben eltárolhatja összes okmányának digitális mását, a személyitől és a jogosítványtól kezdve az iskolai bizonyítványokon át akár a horgászengedélyig. Ennek köszönhetően bárhol és bármikor azonosíthatja magát, számtalan élethelyzetben, az állampolgárok digitális valóját pedig az állam hitelesíti majd. Létrehozunk számára egy elektronikus postaládát is, amely a jelenlegi Tárhely jelentősen továbbfejlesztett változata lesz, amelyben a felhasználó rendezett, könnyen áttekinthető módon intézheti az állammal folytatott levelezését, és a legfontosabb, hogy kétirányú kommunikációt tesz majd lehetővé. Kapcsolódik hozzá a névre szóló elektronikus dokumentumtár, ahol az ügyintézések, levelezések valamennyi dokumentumát elektronikus formában tárolhatja, rendezheti. Ezt egy amolyan állami Gmail-rendszerként képzeljük el, azzal a fontos különbséggel, hogy ebben a rendszerben az állam hitelesíti azt, hogy a levelet valóban én küldtem."
Az e-közigazgatás fejlesztését tartja szükségesnek Guller Zoltán
"...meg kell oldani, hogy a meglévő ágazati szakrendszerek képesek legyenek kezelni a digitális állampolgárt, így ott is jelentős fejlesztésekre van szükség. Nem akarjuk a meglévő szakrendszereket újraírni, de olyan új kapcsolatokat fogunk kialakítani, amelyek biztosítják a felhasználói élményt... ...A jelenlegi tervek szerint az óriási és gyorsan elavuló hardverinfrastruktúrák helyett az új rendszerekben lehetőség lesz, természetesen a legszigorúbb kiberbiztonsági szabályok betartása mellett, a felhőtechnológiák használatára. A célunk az, hogy a rendelkezésre álló forrásokat ne az infrastruktúra létrehozására és működtetésére használjuk, hanem felhasználói élményeket biztosító alkalmazásokra fordítsuk."